Tomasz Korzewski

autor biogram dyplom

Moja rodzina jest związana z podlaskim sadownictwem od trzech pokoleń. Na przestrzeni lat mogłem obserwować wieś i zachodzące w niej zmiany. Jedną z nich jest przekształcanie się charakteru jarmarków – z ważnych imprez promujących lokalną wspólnotę na synonim kiczu i złego smaku. Projekt mobilnej tłoczni i zestawu do biesiady jest próbą odświeżenia wizerunku tych imprez przez wprowadzenie nowego sposobu promocji produktów lokalnych. Tłocznia i zestaw do biesiady (w którego skład wchodzą ławy i stół) umożliwiają samodzielne wytłoczenie świeżego soku i wypicie go razem z współbiesiadnikami.

Tomasz Korzewski

Trudno jest zrozumieć pracę dyplomową Tomka Korzewskiego, nie znając go i jego historii. Tomek pochodzi ze wschodniego regionu kraju, gdzie jego rodzina posiada wielki sad owocowy. Obserwując rozwój artystyczny Korzewskiego, łatwo zauważyć, że pomimo wielu lat spędzonych w wielkim mieście i otwarcia na współczesne trendy w projektowaniu punktem odniesienia zawsze pozostawała jego mała ojczyzna. W wielu pracach, artystycznych lub projektowych, przymierzał treść i formę do tamtej sytuacji, prowadząc ciekawy dialog z tradycją wiejską, tradycją własnej rodziny, lokalną mentalnością i krajobrazem. W wielu realizacjach Tomka sad jako liryczna przenośnia ciekawie łączył się z sadem jako rodzinnym przedsiębiorstwem, podstawą bytu i więzi. W pracy dyplomowej kontynuuje ten wątek. Tłocznia do jabłek oraz stół i ławy nie są tylko pomysłem marketingowym, wspomagającym funkcjonowanie przedsiębiorstwa sadowniczego, w którym znaczącym elementem produkcji jest wytwarzanie świeżego soku. Przedmioty te są również oprzyrządowaniem zaprojektowanego zdarzenia, jakim jest wspólne biesiadowanie w przestrzeni publicznej, wywodzące się z tradycji wiejskich jarmarków, które były miejscem wymiany towarów, ale również rozrywką i nawiązywaniem kontaktów międzyludzkich. Niespodziewany kontekst projektowi Tomka Korzewskiego nadała wojna handlowa z Rosją, bijąca w polskich sadowników, oraz akcja patriotycznego jedzenia jabłek.

dr hab. Grzegorz Niwiński, prof. ASP

Ur. 1989; studia na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie (2008–2014). Zajmuje się projektowaniem produktu i identyfikacji wizualnej oraz instalacjami i ilustracjami. Współpracuje ze studiem Beza Projekt, m.in przy realizacji projektów Mleko i Miód (główna nagroda w kategorii Direct Mail w konkursie reklamy Złoty Orzeł, 2011) oraz Plastry (nagroda Kreator Roku 2013 magazynu „Design Alive”; I nagroda na make me! Łódź Design Festival, 2013). I miejsce w konkursach Projekt Beta (z Katarzyną Kempą) zorganizowanym przez kanał tv Domo+, 2010, oraz Współczesny patriotyzm Fundacji „Świat ma sens”, 2014.