Magdalena Zadara

autor biogram dyplom

Projekt Floroforma powstał z połączenia dwóch problemów, które mnie nurtują – braku zieleni w mieście oraz marnowania wielkoformatowych banerów na budynkach. Moja prywatna pasja do ekologii powoduje, że odczuwam wysoki dyskomfort, gdy patrzę na olbrzymie reklamy na budynkach, ze świadomością, że w przeciągu dwóch czy trzech tygodni trafią one na wysypisko, niezdatne do recyclingu. Postanowiłam zmierzyć się z tym zagadnieniem za pomocą dostępnych i znanych mi narzędzi projektowych.

Magdalena Zadara

 

Magdalena Zadara postawiła sobie za cel promocje postaw proekologicznych. Dylom składa się z dwóch części. Odbiorcą pierwszego projektu są dzieci, które dość trudno zainteresować treściami tego typu, a opowiadanie o przyrodzie nie wytrzymuje konkurencji z plastikowymi gadgetami i komputerem. Autorka proponuje więc system, w którym żywe rośliny stają się zabawkami i obiektami kolekcjonowania. Pomysł wykorzystuje tak często stosowaną przez dzieci zmianę skali – w tym wypadku specjalnie dobrane rośliny stają się elementami budującymi wyimaginowany krajobraz. Zaprojektowane z naturalnych materiałów (Arboform) pojemniki na bryły korzeniowe przystosowane są do zestawiania w wyspy, wzgórza, budowle porośnięte roślinnością, które mogą być miejscem akcji zabaw prowadzonych przy pomocy dowolnych figurek lub pojazdów również spoza projektowanego systemu.

Drugi projekt skierowany do dorosłych jest koncepcją sztucznie nawadnianej zielonej ściany, porośniętej roślinami. Kieszenie do sadzenia roślin wykonane są z recyklowanych banerów reklamowych, których materiał jest kompozytem przetwarzanym obecnie w minimalnym stopniu. Projekt jest z jednej strony protestem przeciw reklamie wielkoformatowej i wykorzystaniem nieekologicznego materiału, z drugiej propozycją zagospodarowania ślepych ścian budynków, dającą w pewnych warunkach możliwość ukrycia złej lub zaniedbanej architektury. Pomysł ma również potencjał reklamowy, co w przewrotny sposób łączy się z pierwotną funkcją banerów.

Oba produkty zabawka i zielona ściana są starannie przygotowane pod względem marketingowym – zaprojektowane zostały środki wsparcia sprzedaży takie jak logo, nazwy handlowe, opakowania oraz kanał dystrybucji.

dr hab. Grzegorz Niwiński, prof. ASP

Ur. 1990; studia I stopnia – kierunek projektowanie produktu w Central Saint Martins College of Art and Design w Londynie (2009–2012), studia II stopnia na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2012–2014). Zajmuje się projektowaniem produktu, użyteczności oraz interfejsu użytkownika. Pracuje w firmie Polidea wytwarzającej aplikacje mobilne.