Inspiracją do kolekcji był suprematyzm, a konkretnie – figury i układy odnalezione w pracach suprematystów. Swobodne posługiwanie się przez artystów prostymi formami oraz kolorami w celu stworzenia mniej lub bardziej skomplikowanych wizualnie obrazów stało się podstawą kolekcji, w której każda sylwetka jest osobnym „kolażem”, złożonym z połączonych figur.
Wszystkie formy ubrań, tkaniny oraz biżuteria powstały w wyniku eksperymentowania z kwadratem, kołem, krzyżykiem i linią – zestawiania, multiplikacji lub nakładania.
Wszystkie tkaniny są efektem łączenia wielu materiałów, w wyniku czego powstało szereg unikatowych wzorów, zaprojektowanych i wykonanych ręcznie na potrzeby kolekcji.
Biżuteria do kolekcji była pokazana na międzynarodowej wystawie ENCOUNTERS 2 w Budapeszcie, w maju 2014.
Kolekcja ta powstała z badania trzech relacji: relacji pomiędzy sztuką a geometrią; relacji pomiędzy modą a geometrią, relacji pomiędzy sztuką a modą. Projekt został najpierw zredukowany do podstawowych pojęć geometrycznych, takich jak punkt, prosta, odcinek; a także figur geometrycznych: kwadrat, koło, prostokąt. Pojęcia i figury geometryczne tworzą zarówno fundament ubrania, jakim jest jego konstrukcja, jak i to, co jest jego czysto estetycznym, pozafunkcjonalnym dodatkiem – biżuteryjne aplikacje. Mamy więc do czynienia z ograniczeniem mody do analogicznego z malarskim atomem u Malewicza – krawieckiego atomu. A następnie intensywne zmultiplikowanie go, które sprawia, że to, co najprostsze, staje się skomplikowaną, bogatą, ale precyzyjnie wyliczoną, ornamentyką.
Janusz Noniewicz
Wyrazista, strukturalna kolekcja Joanny doskonale równoważy założenia konceptualne i wartości użytkowe, a współczesna warstwowość, opracowanie tkanin i laserowo wycięte dodatki uatrakcyjniają i tak niezwykłą kolekcję. Jest to śmiała deklaracja, i mimo że to dopiero praca licencjacka, autorce udało się wykształcić zdecydowany i oryginalny styl. Joanna wciąż przekracza granice; zawsze kwestionuje swoje decyzje i niezmiennie dąży do ostatecznego celu, który w jej pracy jest doskonale widoczny.
Damien Ravn
W swojej kolekcji dyplomowej Joanna wykazała się zdolnością stworzenia własnej filozofii projektowania i szczególnym sposobem pracy. Udało jej się w tej pracy wyjść poza granice projektowania tkanin i przekształcić wstępne badania w nowe pomysły, z których rodzą się nowe koncepcje, posuwające naprzód i sylwetki, i formę materiałową.
Martina Spetlova
Ur. 1990; absolwentka Katedry Mody Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz London College of Fashion; studentka MA Fashion w Central Saint Martins w Londynie. Zajmuje się projektowaniem mody oraz tkanin. Projektuje tkaniny dla marek w Polsce oraz Wielkiej Brytanii. Stypendium Rektora ASP w Warszawie za wybitne osiągnięcia artystyczne, 2013/2014. Laureatka głównej nagrody VII Art & Fashion Festival by Grażyna Kulczyk w kategorii Fashion Design, 2013. Półfinalistka konkursu MUUSE x Vogue Talents Young Vision Award Womenswear 2014. Uczestniczka wystawy Nous voici, les voila, Paryż, 2013.