Mateusz Machalski

autor biogram dyplom

Główną częścią mojej pracy dyplomowej było stworzenie rozbudowanej rodziny krojów pisma. Adagio_Family zawiera wersję sans, serif oraz slab wraz z zestawem italików. Każda odmiana posiada dziewięć grubości, co łącznie daje 54 kroje. Adagio odpowiada na zapotrzebowanie na duże rodziny krojów pisma z wieloma odmian.

Sposób prezentacji pracy miał pokazać jak powstaje font – od ekspresyjnych szkiców do próbnych wydruków. Prezentuję również korekty z różnymi typografami, zapiski rozmów z czatu oraz inne istotne dla mnie rzeczy, dokumentujące proces twórczy.

Mateusz_Machalski

Od pierwszego spotkania z Mateuszem Machalskim coś mnie tknęło. Luzak, dresiarz, wysoki, modnie wystrzyżony, mówił od niechcenia, potoczyście – bez kropek i przecinków. Ten facet to jest ktoś! Przyszedł do naszej pracowni zapisać się na specjalizację. Oglądaliśmy z dr. Jakubem Wróblewskim jego prace z pierwszych lat studiów, zainteresował nas i zaczęliśmy współpracę. Przez całe studia obserwowałem jego rozwój w pracowniach rysunku i malarstwa, cieszyły mnie i nadal podobają mi się jego obrazy namalowane w pracowni prof. Henryka Gostyńskiego. Dobrze rysuje, myśli i dobrze sobie radzi z grafiką projektową. Ma opanowany warsztat, swobodnie, twórczo, z wyobraźnią korzysta z programów komputerowych, łatwo przyswaja nowości, szybko się uczy. Już na samym początku szczególnie rzetelnie zainteresował się typografią. Projektując fonty na potrzeby różnorakich technologii cyfrowych, zdobył bardzo dużą wiedzę z zakresu tej sztuki, ale najważniejsze że wyszlifował swój gust na najwyższy znany mi poziom. Rozumie literę, jej przeznaczenie i jej rodowód. Jego praca dyplomowa zasługuje na najwyższe laury. Gratulacje!

prof. Stanisław Wieczorek

 

Cudowną cechą wolności jest to, że umożliwia dokonywanie wyboru, nawet jeśli, jak mawiają, rzecz jedynie sprowadza się do możliwości wybrania klatki, w której przyszło nam siedzieć (lub w której nam wygodnie).

Projekt „oczka” to zaproszenie do gry, w której widz zostaje zaciągnięty przed ołtarz zbudowany z motywów określonych przez autora jako wagino-oka.

Każda gra ma oczywiście swoje zasady, które musimy zaakceptować, biorąc w niej udział.

Prawa autora projektu umożliwiają mu wybór narzędzi, gwarantują swobodę języka, którym zechce przemówić do widza oraz zapewniają pełną dowolność osadzenia w kontekście. Oko, rycina, multiplikacja, tapeta, to oczywiście było, ale kto zabroni bawić się formą. Ciążący ku ziemi balast zostaje odcięty, a zbędnej nadbudowy nie ma co się doszukiwać. Prostota jest, jak wiemy, szczytem wyrafinowania. Grafika warsztatowa, co sam autor przyznaje, została wybrana do realizacji projektu ze względu na jej fakultatywność, nieobligatoryjność, a przede wszystkim możliwości PRO-kreacyjne, to jest dowolność multiplikacji, chodzi bowiem o RE-produkowanie.

Wolność widza sprowadza się do możliwości odmówienia wzięcia udziału w grze albo też sprowokowany do akcji widz może nagiąć zasady (które, jak niektórzy mawiają, istnieją po to, by je łamać). W tym przypadku trudno ocenić, kto wygrywa w pojedynku na spojrzenia – para oczu widza kontra tapeta oczek. Patrzymy, zerkamy, ale czy w tym samym czasie nie zachodzi tu sprzężenie zwrotne i to nie my jesteśmy podglądani i oceniani? Być może nie należy rzeczy traktować zbyt serio, zmrużmy zatem powieki, przymknijmy oczy na to, co się nam nie podoba, a dostrzeżemy jak autor, stemplując kolejne metry przestrzeni, ironicznie puszcza do nas oko.

Promotor
prof. Błażej Ostoja Lniski

 

Tekst
mgr Mgdalena Boffito

Ur. 1989; studia na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie (2009–2014). Zajmuje się głównie projektowaniem graficznym z naciskiem na identyfikację wizualną oraz projektowanie krojów pism. Autor projektu rodziny 42 odmian krojów pism dla korporacji Tupperware na zlecenie RR Donnelley Europe oraz identyfikacji wizualnej gali Nagrody Solidarności im. Lecha Wałęsy. Dyrektor artystyczny magazynu „Warsawholic”. Współzałożyciel grupy produkcyjno-kreatywnej BORUTTA. Wystawy indywidualne w Warszawie: Raus Plakat, 1500m2, 2011; Powrót, Galeria Nowolipki, 2011; Rezerwat, Turbo Galeria, 2012; MOMU_MACHALSKI, Momu, 2014.